21 juni 2024 ​ - Wereldhumanismedag

Medewerkers en vrijwilligers van de 35 huizenvandeMens* in Vlaanderen en Brussel steken op Wereldhumanismedag, 21 juni, de handen uit de mouwen bij een andere organisatie onder de noemer "Buitenzinnig" met de slogan "Denk voor jezelf, zorg voor elkaar". Op verschillende locaties worden er ook evenementen georganiseerd.

Op Wereldhumanismedag wordt het vrijzinnig humanisme in de praktijk omgezet door lokaal aan de slag te gaan en door deze dag te vieren. Waarden zoals zelfbeschikking, mensenrechten, zorg en duurzaamheid worden extra in de verf gezet. Medewerkers en vrijwilligers van deMens.nu draaien o.a. mee in de keuken van een armoedeorganisatie, gaan op pad om zwerfvuil te rapen en helpen een handje in het woonzorgcentrum. We willen leren van andere organisaties door ons te engageren voor een ander en te bouwen aan duurzame partnerschappen.

We hopen zo ook andere mensen te inspireren en op te roepen tot actie. ​

Wereldhumanismedag is dé internationale feestdag voor vrijzinnig humanisten over de hele wereld. Het is de langste dag van het jaar, of de dag van het licht. De symboliek spreekt voor zich: de overwinning van het licht op de duisternis, wat door humanisten vertaald wordt als de overwinning van de rede en wetenschappelijke kennis op de dogma’s van het geloof en irrationele veronderstellingen van bijgeloof en mythe.

Een greep uit de "Buitenzinnig" initiatieven:

• In de provincie Antwerpen worden 18.408 bloemenplantjes verdeeld over 143 zorg- en ziekenhuisinstellingen. Het uitdelen gaat gepaard met een praatje, het voorlezen van verhalen of een andere activiteit. In Antwerpen zelf worden 8040 plantjes uitgedeeld in 70 instellingen. In Herentals worden er 5184 plantjes uitgedeeld in 29 instellingen. In Mechelen worden er 3192 plantjes uitgedeeld in 25 instellingen met de hulp van 20 medewerkers van de Bank Van Breda. In Turnhout worden er 1992 plantjes uitgedeeld in 19 instellingen.
  • Ook in Vilvoorde worden bezoekers en patiënten van AZ Jan Portaels in de bloemetjes gezet. Er is er ook een zwerfvuilactie als "Vilvoprikker" i.s.m. Het Proper Verzet.
  • In Tongeren steken we de handen uit de mouwen bij armoedevereniging De Nieuwe Volksbond.
Meer lokale activiteiten

Omdat Wereldhumanismedag dé feestdag is voor vrijzinnig humanisten, zijn er ook evenementen voorzien:

• In Hasselt: Op 21 juni concert van Duo A La Carte en (h)eerlijk eten van Lucy’Spoonfull. ​ Op 23 juni vindt er een tweede feestelijke bijeenkomst plaats met voorzitter Raymonda Verdyck en Kurt Van Eeghem en de presentatie van de verhalenbundel "Een beetje te".
  • In Halle: In het huisvandemens maken we het gezellig met een hapje, een drankje en een streepje muziek op 20 juni tussen 15 en 22 uur.
  • In Diest: Het Humanistisch Verbond en Diestse Vrijzinnigen nodigen je uit op hun ZoZoWe-avond (ZOmerZOneWendeAvond) op 21 juni. Na een korte inleiding over Wereldhumanismedag en het belang van Licht en Luchtigheid bieden ze je een gratis drankje en een heerlijk stukje ZoZoWe-ijstaart aan om 19u30 in VC ‘t Vrij Gedacht.
  • In Tongeren: Parkeren in het Park – Luistergebeuren. Op 20 juni komt poëtisch verteller Godfried Kippers en muzikant Mark Holsteens naar het Tongerse Pliniuspark. Vanop een rustige plek in het park kan men genieten van woord en muziek.
  • In Ronse: Op 21 juni vieren we het Midzomerfeest met Die Verdammte Spielerei. De deuren van VC De Branderij gaan open om 18 uur, het optreden begint om 20 uur. Reserveer via info@vrijzinnigronse.be

21 juni is een moment van reflectie, viering en een herbevestiging van de kernwaarden die de menselijke beschaving ten goede komen: rationaliteit, compassie, en menselijke waardigheid. Laat Wereldhumanismedag een oproep zijn tot actie. Laten we streven naar een wereld waarin we onze gedeelde menselijkheid erkennen en vieren.

Patricia Van de Velde

Dir. Externe relaties & Woordvoerder, deMens.nu

*In een huisvandeMens kan je terecht voor vrijzinnig humanistische plechtigheden, gesprekken over levensvragen, zingeving en zelfbeschikking, gemeenschapsvormende activiteiten en vrijwilligerswerk. Je vindt er ook informatie over waardig levenseinde en wilsverklaringen, levensbeschouwelijke onderwerpen, lentefeesten en feesten vrijzinnige jeugd. Een huisvandeMens vind je in: Aalst, Aarschot, Antwerpen Bilzen, Bree, Brugge, Brussel, Brussel VUB, Diest, Diksmuide, Eeklo, Genk, Gent, Halle, Hasselt, Herentals, Ieper, Koksijde, Kortijk, Leopoldsburg, Leuven, Lier, Lommel, Maasmechelen, Mechelen, Mol, Roeselare, Ronse, Sint-Niklaas, Sint-Truiden, Tienen, Tongeren, Turnhout, Vilvoorde en Zottegem.