Als je klaar bent, mag je naar huis

Uitnodiging inaugurale lezing Leerstoel Calewaert met Tom Vander Beken

Beste journalist,

Wie opgesloten wordt in de gevangenis doet meer dan tijd uitzitten. Er worden verwachtingen geformuleerd ten aanzien van de gevangene. De huidige invulling daarvan is echter te eenzijdig gericht op de bescherming van de maatschappij en overschrijdt zelfs de grenzen van het aanvaardbare. In Als je klaar bent, mag je naar huis pleit criminoloog en jurist Tom Vander Beken (UGent) voor een alternatief dat het menswaardige karakter van de vrijheidsberoving centraal stelt.

Auteur Tom Vander Beken bekleedt dit jaar de Willy Calewaert-leerstoel aan de VUB. Op dinsdag 5 oktober vindt de inaugurale lezing plaats waarbij ook aandacht zal zijn voor zijn nieuwe boek Als je klaar bent, mag je naar huis. De lezing zal worden ingeleid door Freddy Mortier, voorzitter van deMens.nu. U bent van harte welkom (VUB-campus Etterbeek, Aula I.2.03, 17:30 uur).

Tom Vander Beken is als professor en onderzoeksdirecteur van de faculteit Recht en Criminologie verbonden aan de UGent en is er tevens directeur van het Institute for International Research on Criminal Policy.

De Leerstoel Willy Calewaert, onder auspiciën van deMens.nu, wordt dit jaar georganiseerd door de Vakgroep Criminologie van de Faculteit Recht en Criminologie van de VUB.

Voor meer informatie contacteer Ruth Kerkdijk via ruth.kerkdijk@aspeditions.be.

Hartelijke groeten,