Bomen planten voor het lentefeest en feest vrijzinnige jeugd

deMens.nu haalt meer dan 13.000 euro op voor de aanplanting van een groeibos

In 2021 werd er door deMens.nu (de koepel van de vrijzinnig humanistische verenigingen in Vlaanderen en Brussel) meer dan 13.000 euro opgehaald om bomen te planten ter ere van de feestelingen die hun lentefeest en feest vrijzinnige jeugd hebben gevierd. ​

“We willen van het lentefeest en feest vrijzinnige jeugd een duurzaam verhaal maken. Naar analogie van de geboortebossen werken we samen met Natuurpunt om groeibossen aan te leggen. Wie een lentefeest of feest vrijzinnige jeugd viert, kan voor 8 euro een boompje laten planten in een groeibos. Een symbolisch gebaar, maar ook een concrete actie in de strijd tegen klimaatopwarming.”

Op zondag 21 november wordt een eerste groeibos aangelegd nabij het Demerstrand in Diepenbeek. In februari 2022 wordt er ook in Lebbeke een groeibos aangeplant.

“We gaan volgend jaar opnieuw campagne voeren en hopen opnieuw heel wat bomen te kunnen planten. We rekenen daarvoor op de steun van de familie van de feesteling. Maar ook de feesteling kan zelf zijn boompje verdienen, bijvoorbeeld door kleine klusjes te doen bij de familie of buren voor een zacht prijsje.”

Meer info op lentefeest.be/groeibos

Lentefeest en feest vrijzinnige jeugd?

Overal ter wereld en in alle culturen vieren mensen feest bij de overgang van de ene levensfase naar de andere. Kinderen onderweg naar volwassenheid doorlopen zulke scharniermomenten bij de overgang van kleuterschool naar lagere school, en bij de overgang van lagere school naar middelbaar onderwijs. Vrijzinnig humanisten vieren die met het lentefeest en het feest vrijzinnige jeugd.

De plantactie in Diepenbeek is een samenwerking tussen huisvandeMens Hasselt, deMens.nu en Natuurpunt Diepenbeek.

Bert Goossens, educatief medewerker deMens.nu

lentefeest@demens.nu