“We moeten waakzaam zijn voor wetswijzigingen die de autonomie van de patiënt beperken”

Ethicus Freddy Mortier reageert op het euthanasieproces

In een videoboodschap deelt ethicus Freddy Mortier zijn vreugde en opluchting mee voor de goede afloop van het euthanasieproces. Tegelijkertijd roept hij ook op om waakzaam te zijn voor de toekomst.

“De vrijspraak van de artsen in het euthanasieproces is een hele opluchting. Dat het hof van assisen niet de plaats was om dit proces te bespreken is evident gebleken. We zijn blij dat het euthanasieproces van Tine Nys achter de rug is. Niet alleen voor de betrokken artsen, maar ook voor de patiëntenrechten.

We moeten nu bekijken wat dit betekent voor de toekomst. Want de euthanasiewet stond tijdens het euthanasieproces zwaar ter discussie. Er gaan nu al een heleboel stemmen op om die wet aan te passen. Wanneer de zelfschikking van de patiënt centraal staat is dat een goede evolutie. Maar de huidige voorstellen spreken eerder van het tegenovergestelde.

Welke lessen moeten wij trekken uit het proces?

Wel, eerst en vooral moeten voor euthanasie afzonderlijke strafbepalingen ingevoerd worden. Die strafbepalingen mogen niets te maken hebben met de moordbepalingen waaronder inbreuken op de wet op dit ogenblik vallen.

Ten tweede moeten we waakzaam zijn voor voorstellen die de autonomie van de patiënt beperken. Als je twee rechters, samen met een psychiater in een commissie laat beslissen of de levenseindevraag gerechtvaardigd is, dan zou dat een serieuze stap achteruit betekenen op vlak van zelfbeschikking. Het zelfbeschikkingsrecht van de patiënt waar zo hard voor gevochten is, wordt dan opnieuw vervangen door een oud model.

Eerst was het leven van God, en je mocht er zelf niet over beschikken. Dan was je leven van de maatschappij. Nu zou een medisch en een juridisch korps eigenaar zijn van jouw leven. Zo’n soort tribunalen moeten we te allen tijde vermijden.

Maar dit proces heeft ook aangetoond dat euthanasie een verworven recht is. We zien dat het algemene publiek aan de kant van de euthanasiewet staat en men wil niet dat die wet op de helling wordt gezet. Ik denk dat wij de plicht hebben als humanisten, om voor die overtuiging te blijven vechten.”

Hoogleraar ethiek aan de Universiteit Gent
Voorzitter van deMens.nu