Freedom of Thought Report

Op 13 november in het Europees Parlement te Brussel

Sinds 2012 brengt Humanists International jaarlijks een rapport uit over de situatie van atheïsten, humanisten, vrijdenkers en seculieren in de wereld. Dat Freedom of Thought Report analyseert hoe het wereldwijd met het recht op vrijheid van gedachte en vrijheid van mening en meningsuiting is gesteld, en brengt de schendingen ervan in kaart.

Op 13 november om 13.00 uur (om veiligheidsredenen aanmelden om 12.30 uur) wordt het nieuwe rapport voorgesteld in het Europees Parlement te Brussel.

Wil je erbij zijn? Registreer dan hier.

Vorig jaar bleek dat België, samen met Nederland en Taiwan, het beste land is om als atheïst of vrijdenker te wonen. Helemaal onderaan de lijst met 196 landen bengelden Pakistan, de Malediven, Afghanistan, Iran en Saudi-Arabië. In totaal stonden 74 landen waar kritiek op religie strafbaar is op de lijst. In 22 landen werd het verlaten van het geloof als een misdaad gezien en in 13 landen stond er de doodstraf op.

Volgens het rapport van 2018 worden niet-gelovigen wereldwijd steeds feller gediscrimineerd en vervolgd. Wenst u al inzage in het rapport 2019 (onder embargo tot 13 november) contacteer ons gerust.

Lees hier het verslag van deMens.nu in 2018 en bekijk het Freedom of Thought Report van 2018.