"Helden van de Zee"

Een unieke vrijzinnige ceremonie ter ere van op zee gebleven zeelieden

Voorheen gekend als de “Plechtige Zeelieden Herdenking” wordt op zaterdag 20 april de "Helden van de Zee” georganiseerd door het Vrijzinnig Laïciserend Centrum Oostende vzw.

U bent van harte uitgenodigd om deze plechtigheid bij te wonen. Iedereen is welkom op deze serene en ingetogen hulde.

VOLLEDIGE PROGRAMMA 20 april 2024:

Vanaf 10u komt iedereen samen aan De Geuzetorre, Kazernelaan 1 te 8400 Oostende.

Om 10.30 stipt is er de bloemenhulde vlakbij aan het Maritiem Instituut Mercator.

Om 11u start de vrijzinnige plechtigheid in De Geuzetorre. Patrick Vancraeynest en Edgard Brunet zullen deze plechtigheid- die openstaat voor álle levensbeschouwingen – naar vaste gewoonte in goede banen leiden. ​

Gastspreker dit jaar is de heer Jean Deley, oud-werktuigkundige op de koopvaardij en gastdocent aan het Maritiem Instituut Mercator. ​

Singer-songwriter Joe Mullen zorgt voor maritieme muzikale intermezzi. ​ ​

Om 12.30u bent u ook van harte welkom op de receptie op het Stadhuis van Oostende. Vanaf 14u openen de deuren van het Maritiem Instituut Mercator.

Vrijzinnig Laïciserend Centrum Oostende vzw organiseert in de ontmoetingsplaats De Geuzetorre heel wat boeiende activiteiten zoals voordrachten rond maatschappelijke thema’s en tentoonstellingen. Wekelijks op zondagochtend is er een aperitiefmoment.

deMens.nu vertegenwoordigt Nederlandstalige vrijzinnig humanistische verenigingen in Vlaanderen en Brussel. Het is de koepel van 35 huizenvandeMens en van evenzovele vrijzinnig humanistische lidorganisaties waaronder het Vermeylenfonds, Willemsfonds, het Humanistisch Verbond, en vele anderen. Samen met het Centre d’Action Laïque (CAL) vertegenwoordigt deMens.nu de vrijzinnige humanistische gemeenschap in België.

In het huisvandeMens kan je terecht voor vrijzinnig humanistische plechtigheden, gesprekken over levensvragen, zingeving en zelfbeschikking, gemeenschapsvormende activiteiten en vrijwilligerswerk. Je vindt er ook informatie over waardig levenseinde en wilsverklaringen, levensbeschouwelijke onderwerpen, lentefeesten en feesten vrijzinnige jeugd.

Voor meer informatie, contacteer gerust Kurt Heddebauw, Vrijzinnig Humanistisch Consulent “De Geuzetorre”, T 059 50 10 40, info@vlcdegeuzetorre.be of

Patricia Van de Velde

Dir. Externe relaties & Woordvoerder, deMens.nu