Internationale Dag van het Humanisme

21 juni

Sedert de jaren tachtig van de vorige eeuw wordt op 21 juni over de hele wereld de Internationale Dag van het Humanisme gevierd. De symboliek van het moment spreekt voor zich: 21 juni is de dag waarop het licht over de duisternis zegeviert, wat door humanisten vertaald wordt als de overwinning van de rede en de wetenschappelijk gefundeerde kennis op de dogma’s van het geloof en de irrationele veronderstellingen van bijgeloof en mythe. In Vlaanderen en Brussel wordt de Internationale Dag van het Humanisme jaarlijks met verschillende activiteiten en evenementen gevierd.

In de kijker:

Prijs Vrijzinnig Humanisme

Op 21 juni wordt in de BOZAR ​ te Brussel de Prijs Vrijzinnig Humanisme uitgereikt aan Johan Braeckman. “Johan Braeckman vertegenwoordigt als geen ander de inzichten en waarden van een vrijzinnig humanistische levensbeschouwing. Hij hanteert daarbij de principes en uitgangspunten van het vrij onderzoek, het kritisch denken, de vrije meningsuiting en de democratische en seculiere rechtsstaat”, aldus de jury. Meer info

Openingsweekend De Brug, Centrum voor het vrije denken en huisvandeMens Brugge.

Tijdens het weekend van 22-23 juni is er de plechtige opening van De Brug met een infobeurs, optredens, animatie en zoveel meer. De Brug, Centrum voor het Vrije Denken (het voormalig Vrijzinnig Centrum De Sleutelbrug) huist sinds juni 2019 in de Hauwerstraat 3A op het Beursplein in Brugge. Dit samen met het HuisvandeMens op het huisnummer 3C.

Bloem van een mens (uitdeelactie)

Naar aanleiding van de Internationale Dag van het Humanisme worden in heel de provincie Antwerpen via de huizenvandeMens en met de hulp van vele vrijwilligers duizenden mensen in zorginstellingen in de bloemetjes gezet. Lees meer

Bekijk ook Humanists International

Zie: https://demens.nu/internationale-dag-van-het-humanisme/