Kortfilm in de klas

Aatos en de wereld

Molenbeek, Brussel. Voor sommigen een broeinest van jihadi, maar voor de 6-jarige vrienden Aatos, Amine en Flo is het hun thuis. Ze beleven kleine avonturen en fantaseren over wie er vooraan mag zitten op hun vliegend tapijt. De stad ontdekken of in bomen klimmen in het bos, ze maken altijd veel plezier. Aatos en Amine wonen in hetzelfde gebouw maar hebben een totaal andere thuissituatie. Aatos en Flo groeien op in een atheïstische omgeving en Amine is een moslim. Gefilmd op ooghoogte van de kinderen worden we op een speelse toon geconfronteerd met hun grote levensvragen: Is er leven na de dood? Bestaat er een god? Waarom eten moslims geen varkensvlees? Wat is angst? … De innemende speel- en filosofeermomenten over ‘het geluid van spinnen’ tot ’wie is Jezus?’, worden echter verstoord door de terreuraanslagen van 22 maart. Plots patrouilleren er gewapende soldaten door de straten en steken mensen kaarsen aan.

De Finse regisseuse, Reetta Huhtanen, toont in haar documentaire en doorheen de drie personages de diversiteit en de rijke waaier aan culturele verschillen waarmee Brussel én ook andere steden worden geconfronteerd. De terreuraanslagen geven een plotse wending in de registratie van het harmonieuze en verbindende leven van de drie kinderen. Terreur, angst, maar ook solidariteit maken nu ook deel uit van hun leven en de samenleving waarin ze opgroeien. Aatos en de wereld is een film over vriendschap, identiteit en levensbeschouwing , maar bovenal een film over wat ons bindt. De film Aatos en de wereld is een ingekorte versie van de internationaal geprezen documentaire Goden van Molenbeek.

IN DE KLAS

Waar de lange versie Goden van Molenbeek focust op volwassenen, mikt de in het Nederlands gedubde kortfilm Aatos en de wereld op kinderen van dezelfde leeftijd als de hoofdpersonages (6 tot 10 jaar), alsook op leerkrachten en pedagogisch omkaderend personeel.

Het project Aatos en de wereld kon gerealiseerd worden dankzij steun van deMens.nu. Via een nauwe samenwerking van het productiehuis Clin d’œil films met JEF, Dalton Distribution, Koning Boudewijnstichting, inspecteurs-adviseurs NCZ en deMens.nu is er vanaf juni 2019 een gratis lesmap bij de film. In de lesmap ligt een duidelijke focus op levensbeschouwing en wereldbeeld. Aan de hand van filosofische vragen, muzische opdrachten, filmpjes van de makers en mediawijze tools kunnen leerkrachten creatief en reflectief aan de slag. Ook workshops omtrent de film worden aangeboden. Belangrijk is dat kinderen toegang krijgen tot het medium documentaire en meer specifiek tot relevante onderwerpen zoals vriendschap, identiteit, multiculturaliteit, tolerantie en levensbeschouwing. De film toont dat kinderen met een verschillende levensbeschouwing toch beste vrienden kunnen zijn. De kortfilm Aatos en de wereld is een belangrijk hulpmiddel om aan te tonen dat we geen vrees moeten hebben voor wat we niet kennen.

Meer weten?

Filmfiche