Meer dan 1.500 zorgverleners pleiten in een open brief voor een uitbreiding van de abortuswet.

“Wij steunen de uitbreiding van het recht op abortus tot 18 weken, omdat we begrip hebben voor elke individuele situatie waarin iemand kan terechtkomen. Zo is anticonceptie niet 100% betrouwbaar, zelfs bij correct gebruik.”

Het wetsvoorstel om de termijn te verhogen van 12 naar 18 weken werd in november goedgekeurd door de commissie Justitie maar er werd toen om een tweede lezing gevraagd. Als het wetsvoorstel deze vrijdag in de tweede lezing ook goedgekeurd wordt dan vertrekt het naar de plenaire zitting in de Kamer waar dan de uiteindelijke beslissing zal vallen.

Naast een verlenging van de termijn wordt ook gepleit om abortus niet meer strafbaar te stellen. “De wet reguleert andere medische procedures nergens zo streng als abortus, geen enkel ander medisch handelen is onderworpen aan strafrechtelijke sancties.”
Ook wil men de bedenktijd inkorten van zes dagen naar 48 uur. “Het proces om te beslissen of men een zwangerschap behoudt of afbreekt, begint immers niet bij het eerste contact met de dokter, maar bij het ontdekken van de zwangerschap.”

Deze open brief is een initiatief van deMens.nu, Centre d’Action Laïque, La Fédération Laïque de Centres de Planning Familial, vzw Luna en Groupe d’Action des Centres Extra-Hospitaliers pratiquant l’Avortement.

Lees de volledige open brief